Loading...

9 Kasım 2010 Salı

Yunanca öğrenmek isteyenlere... DERS-3



Ders-3

Artık cümle kurmaya başlıyoruz. Kuralları da cümle içinde öğreneceğiz…

Εγω (ben), εσυ (sen), αυτος (o), αυτη (o), αυτο (o)
Εμεις (biz), εσεις (siz), αυτοι (onlar), αυτες (onlar), αυτα (onlar)

Yalnız yukarıdaki iyelik zamirleri Yunanca cümle içinde pek kullanılmaz. Bunların yerine fiillerin aldığı hallerle anlatılır.

Θελω (ben istiyorum), θελεις (sen istiyorsun), θελει (o istiyor)
Θελουμε (biz istiyoruz), θελετε (siz istiyorsunuz), θελουν (onlar istiyorlar)

Görüldüğü gibi εγω θελω (ben istiyorum) derken sadece θελω demek yetiyor.

Εχω (sahibim), εχεις (sahipsin), εχει (sahip)
Εχουμε (sahibiz), εχετε (sahipsiniz), εχουν (sahipler)

Sahip olmak ya da var anlamında olan bu fiil çok ve her yerde kullanılır…

Το ονομα μου, το ονομα σου, το ονομα του-της-του

Το ονομα μας, το ονομα σας, το ονομα τους

Şimdi yeni bir şey daha öğrendik. Adım, adın, adı, adımız, adınız, adları anlamına gelen sözcükleri bir çırpıda saydık.

Ha bu arada okunuşları artık yazmıyorum. Çünkü okumayı öğrendiğinizi varsayıyorum ya da inanıyorum…

Fiil çekimlerini biraz daha yapalım. Çok kullanılan fiiller nelerdir? İşte gitmek, söylemek, gelmek…

Πηγαινω-gidiyorum
Πηγαıνεις-gidiyorsun
Πηγαινει-gidiyor

Πηγαινουμε-gidiyoruz
Πηγενετε-gidiyorsunuz
Πηγαινουν-gidiyorlar

Λεω (söylüyorum), λες (söylüyorsun), λεει (söylüyor)
Λεμε (söylüyoruz), λετε (söylüyorsunuz), λενε (söylüyorlar)

Ερχομαι (geliyorum), ερχεσε (geliyorsun), ερχετε (geliyor)
Ερχομαστε (geliyoruz), ερχεστε (geliyorsunuz), ερχονται (geliyorlar)

Şimdi bu fiiller cümleler kurmaya geçiyoruz?

En çok kullandığımız soru sözcüğü ne deseler aklıma hemen NE gelir. Yunanca NE sözcüğü de çok kullanılır. Τι, (okunuşu da ti oluyor ve NE anlamına geliyor)

Τι λες; – ne diyorsun? (Yunanca bizimki gibi soru işareti yoktur. Onun yerine ‘’;’’ noktalı virgül işareti kullanılır.

Τι λετε; - ne diyorsunuz?

Τι πηγαıνει; - ne gidiyor?

Τι ερχετε;  - ne geliyor?

Τι (ne) ειναι (dır-dir) αυτο (bu); – Bu nedir?

Τι ειναι αυτα; – bunlar nedir?

Şimdi sorgulama yapalım. Ne kullanacağız? Kim…

Yunanca kim sözcüğünü ‘’ποιος (pios)’’ karşılar.

Ποιος λεει; – Kim diyor ya da söylüyor?

Ποιος πηγαıνει; - kim gidiyor?

Ποιος ερχετε; – kim geliyor?

Αγαπω (seviyorum), αγαπας (seviyorsun), αγαπαει (seviyor)
Αγαπουμε (seviyoruz), αγαπατε (seviyorsunuz), αγαπουν (seviyorlar)

Τι αγαπαει; – ne seviyor?

Ποιος αγαπαει; – kim seviyor?

Αγαπω – seviyorum

Δεν αγαπας- sevmiyorsun

Αγαπω αυτη την γυναικα – Bu kadını seviyorum.

Αλλα δεν αγαπω την αλλη γυναικα – Ama diğer kadını sevmiyorum.

Μου αρεσει αυτη την κορελλα – Bu kız hoşuma gidiyor.

Ομως δεν μου αρεσει την αλλη κοπελλα – ama diğer kız hoşuma gitmiyor.

3 ncü dersin sonuna geldik. Ders içinde geçen yunanca sözcük ve cümleleri videoya okudum. İsterseniz aşağıdaki adresten izleyebilirsiniz…


Saygı ve sevgilerimle…

Ömer Özdamar/9-11-2010/Bucak-Burdur





4 yorum:

kaan topçuoğlu dedi ki...

Nasıl okunduklarını ben hala çözemedim yardım ederseniz seviniirm teşekkür ederiö

kaan topçuoğlu dedi ki...

Nasıl okunduğunu hala çözemedim yardım ederseniz sevinirim teşekkür ederiö

Adsız dedi ki...

verdiğiniz link açılmıyor

omer ozdamar dedi ki...

Ben de açılıyor, sorun gözükmüyor..