6 Şubat 2015 Cuma

Yunanca Gramer DERS-13 (RAKAMLAR VE ÇEKİMLERİ)


Daha önce dönüp daha ayrıntılı inceleyeceğimizi söyledik ya, evet, RAKAMLAR..

Rakamsız yaşama olanağı yoktur. İşte alış-veriş, işte sıralarda, işte orada burada rakamları bilmek zorundayız.

Ben size bir tablo vereceğim, onu öğrenirsek işlem tamamdır..

Ενα Bir
Ενας-μια-ενα bir (erkek-dişi-tarafsız isimler için)
Πρωτος-η-ο birinci (erkek dişi tarafsız isimler için)

Δυο
Δυο δυο δυο
Δευτερος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)


Τρια
Τρεις τρεις τρια (erkek-dişi-tarafsız isimler için)
Τριτος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)


Τεσσερα
Τεσσερις τεσσερις τεσσερα (erkek-dişi-tarafsız isimler için)
Τεταρτος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Πεντε
Πεντε πεντε
Πεμττος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Εξη
Εξη εξη εξη
Εκτος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Επτα
Επτα επτα ετπα
Εβδομος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Οκτω
Οκτω οκτω οκτω
Ογδοος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Εννεα
Εννεα εννεα εννεα
Ενατος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκα
Δεκα δεκα δεκα
Δεκατος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Ενδεκα
Ενδεκα ενδεκα ενδεκα
Ενδεκατος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δωδεκα
δωδεκα δωδεκα δωδεκα
δωδεκατος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκατρια
Δεκατρεις δεκατρεις δεκατρεια
Δεκατος τριτος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκατεσσερα
Δεκατεσσερις δεκατεσσερις δεκατεσσερα (erkek-dişi-tarafsız isimler için)
Δεκατος τεταρτος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκαπεντε
Δεκαπεντε δεκαπεντε δεκαπεντε
Δεκατος Πεμτος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκαεξη
Δεκαεξη δεκαεξη δεκαεξη
Δεκατος εκτος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκαεπτα
Δεκαεπτα δεκαεπτα δεκαεπτα
Δεκατος εβδομος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκαωκτο
Δεκαωκτο δεκαωκτο δεκαωκτο
Δεκατος ογδοος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Δεκαεννεα
Δεκαεννεα δεκαεννεα δεκαεννεα
Δεκατος ενατος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Εικοσι
Εικοσι εικοσι εικοσι
Εικοστος-η-ο (erkek-dişi-tarafsız isimler için)

Özetle 1-3-4 her yerde çekimli kullanıyor..

Şimdi bunlar bir de ‘’İ’’ ve ‘’İN’’ hali vardır.

Örneklemeyle yapalım ve tamamlayalım..

TEKİL İSİMLERLE
Bir adam ενας ανδρας
Bir adamı ενα ανδρα
Bir adamın ενος ανδρα

Bir kadın μια γυναικα
Bir kadını μια γυναικα
Bir kadının μιας γυναικας

Bir çocuk ενα παιδι
Bir çocuğu ενα παιδι
Bir çocuğun ενος παδιου

ÇOĞUL İSİMLERLE
3 adam gördüm Ειδα τρεις ανδρες
3 adamı gördüm. Ειδα τους τρεις ανδρες
3 adamın silahını gördüm. Ειδα το πιστολι των τριων ανδρων

4 kadın gördüm. Ειδα τεσσερεις Γυναικες
4 kadını gördüm. Ειδα τις τεσσερεις γυναικες
4 kadının saçlarını gördüm/ Ειδα τα μαλλια των τεσσερων γυναικων

4 çocuk gördüm. Ειδα τεσσερα παιδια
4 çocuğu gördüm. Ειδα τα τεσσερα παιδια
4 çocuğun ayakkabısını gördüm. Ειδα τα παπουτσια των τεσσερων παιδιων

Çekimsiz rakam olsaydı örneğin 5 çocuğun gömleklerini gördüm. 5 ÇEKİMSİZ olacaktı.
Ειδα τα μπουκαμισα των πεντε παιδιων

RAKAMLAR BİTTİ… Bence işin yüzde 20’si halloldu..


Hiç yorum yok: