13 Şubat 2015 Cuma

Yunanca Gramer DERS-15 (ZAMİRLER)


ZAMİRLER ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

İsimlerin yerine geçen sözcüklere ZAMİR diyoruz..

ŞAHIS ZAMİRLERİ:
Εγω BEN
Εσυ SEN
Αυτος-η-ο O
Εμεις BİZ
Εσεις SİZ
Αυτοι-αυτες-αυτα ONLAR

Aslında şahıs zamirleri Yunancanın gramer özelliğinden dolayı pek yaygın yer de almaz, kullanılmaz da..

Neden mi?

İleride FİİL bölümünde daha ayrıntılı göreceğiz ve fark edeceğiz. Fiiller yapılarında değişiklik şahıs zamiri olsa da olma da anlaşılır.

Örnekleme yaparsak:
Ben gidiyorum: Εγω πηγαινω
Gidiyorum: πηγαινω

Bu şahıs zamirlerinin ‘’İ’’, ‘’İN’’  VE ‘’E’’ haliyle daha çok kullanacağız.

İ HALİ
Beni με
Seni σε
Onu τον-την-το
Bizi μας
Sizi σας
Onları τους τις τα

İN HALİ
Benim μου
Senin σου
Onun του-της-του
Bizim μας
Sizin σας
Onların τους

E HALİ
Bana εμενα
Sana εσενα
Ona στον-στην-στο
Bize εμας
Size εσας
Onlara στους-στις-στα

ΚUVVETLİ İN HALİ
Benim δικο μου
Senin δικο σου
Onun δικο του-της-του
Bizim δικο μας
Sizin δικο σας
Onların δικο τους

Kuvvetlendiren ΔΙΚΟΣ İsim ve sıfatlara göre çekimli olur..
Δικος-δικη-δικο
Δικους-δικες-δικα


ΕΑΥΤΟ-εαυτο KENDİ zamiri

Bu zamir sadece İ ve İN halinde kullanılır.
İ HALİ
Kendim τον εαυτο μου
Kendisi τον εαυτο σου
Kendi τον εαυτο του-της
Kendimiz τον εαυτο μας
Kendiniz τον εαυτο σας
Kendileri τον εαυτο τους

İN HALİ
Kendimin του εαυτο μου
Kendisinin του εαυτο σου
Kendinin του εαυτο του-της
Kendimizin του εαυτο μας
Kendinizin του εαυτο σας
Kendilerinin του εαυτο τους

Kuvvetli kendisi
Ο ιδιος
η ιδια
το ιδιο

babam kendisi okula geldi..
ο πατερας μου ηρθε ο ιδιος στο σχολειο

ο δικος μου πατερας πηγανει στη δουλεια καθε μερα
Benim babam her gün işe gidiyor.

μου αρεσει τον εαυτο μου
Kendimi beğeniyorum

σκεφτηκε μονο τον εαυτο του
Yalnız kendini düşündü.

Aynı benzer anlamına gelen SIFATLA karıştırmayın aman ha..
Ιδιος
Ιδια
Ιδιο

Tek, yalnız, tek başına anlamına gelen ΜΟΝΟΣ μονος çekimleri..
Tekil
Μονος
Μονη
Μονο
Çoğul
Μονοι
Μονες
Μονα

Örnekleme yapalım..
Ειμαι μονος μου yalnızım, tek başınayım
Εισαι μια μονη γυναικα; Sen yalnız bir kadın mısın?
Την ειδα μονη της onu (kadın) tek başına/yalnız gördüm

Geldik şimdi BU anlamına gelen ΑΥΤΟ işaret zamirine..
Aynı isimlere çekilir..
ΤΕΚİL
Αυτος BU
Αυτη BU
Αυτο BU
ÇOĞUL
Aυτοι BUNLAR
Αυτες BUNLAR
Αυτα BUNLAR

‘’İ’’ HALİ
Αυτο BUNU
Αυτη BUNU
Αυτο BUNU
Αυτους BUNLARI
Αυτες BUNLARI
Αυτα BUNLARI

‘’İN’’ HALİ
Αυτου BUNUN
Αυτης BUNUN
Αυτου BUNUN
Αυτων BUNLARIN
Αυτων BUNLARIN
Αυτων BUNLARIN

ŞU anlamında ΕΚΕΙΝΟΣ εκεινος vardır.

Aynı Aυτος gibi çekilir.

Şimdi şahsın nesnenin durumunu niteleyen ŞÖYLE-BÖYLE-ÖYLE anlamında ΤΕΤΟΙΟΣ-ΤΕΤΟΙΑ-ΤΕΤΟΙΟ τετοιος-τετοια-τετοιο sıra geldi..

ΤΕΚİL
τετοιος ÖYLE
τετοια ÖYLE
τετοιο ÖYLE
ÇOĞUL
τετοιοι ÖYLELER
τετοιες ÖYLELER
τετοια ÖYLELER

‘’İ’’ HALİ
τετοιο ÖYLESİ
τετοια ÖYLESİ
τετοιο ÖYLESİ
τετοιους ÖYLESİLERİ
τετοιες ÖYLESİLERİ
τετοια ÖYLESİLERİ

‘’İN’’ HALİ
τετοιου ÖYLESİNİN
τετοιας ÖYLESİNİN
τετοιου ÖYLESİNİN
τετοιων ÖYLESİLERİN
τετοιων ÖYLESİLERİN
τετοιων ÖYLESİLERİN

αγαπησα μια τετοια γυναικα ÖYLE BİR KADIN SEVDİM

ΤΟΣΟΣ-ΤΟΣΗ-ΤΟΣΟ ΤΟΣΟΙ-ΤΟΣΕΣ-ΤΟΣΑ
BUNCA-ONCA-O KADAR anlamında başka bir zamirle karşılaştık.

Kaç, kaç tane, ne kadar anlamında
Ποσος
Ποση
Ποσο

Κανενας καμια κανενα biri, birisi, kimse, hiçbiri

Καποιος καποια καποιο biri birisi

Μερικοι μεροικες μεροικα bazı, bir kısım

Καθενας καθεμια καθενα her biri
Κατι bir şey

Καθετι her şey

Αλλος αλλη αλλο diğer öteki

Ve ZAMİRLER BİTTİ..







2 yorum:

ruhsaray dedi ki...

Dersler in devamını bekliyoruz Sevgiler,selamlar

Hande dedi ki...

Teşekkürler.